Viljandi lasteaedades alustavad tööd tugiteenuste koordinaatorid

1. septembrist jõustus uus alusharidusseadus, mis sätestab, et lapse arengu toetamiseks peab lasteaia direktor määrama tugiteenuste koordineerija, kelle ülesanne on korraldada meeskonnatööd ja tagada lapse arengut toetavate tegevuste sujuv toimimine nii lasteaias kui ka koostöös välise tugivõrgustikuga.

Viljandi abilinnapea Are Tintsi sõnul on tugiteenuste koordineerija ametikoht oluline samm kvaliteetse ja lapsest lähtuva lasteaiakeskkonna kujundamisel. „Lasteaed peab pakkuma igale lapsele turvalist ja arengut toetavat keskkonda. Tugiteenuste koordineerija ülesanne on soodustada ja toetada õpetajate, lapsevanemate ja tugispetsialistide koostööd võimalikult varases etapis. Iga lapse ja rühma jaoks tuleb leida sobivaimad lahendused väljakutsetega toimetulekuks. Uus ametikoht loob eeldused, et Viljandi laste arengutoevajadused märgatakse varakult ning nii lapsed kui õpetajad saavad vajalikku tuge,“ selgitas Tints. 

Viljandi Karlssoni lasteaia direktor Sirli Kübara sõnul on vastava ametikoha loomine lasteaiale suur võit. „Uuringud näitavad, et toe vajadusega laste arv on kasvutrendis ja meie praktika näitab, et igas rühmas leidub lapsi, kes vajavad pisut teistsugusemat lähenemist. Toe tulemuslikuks rakendamiseks on lapse ümber olev võrgustik väga oluline ning tugiteenuste koordineerija roll ongi aidata seda võrgustikku luua. Usume, et mida varasemas eas saab laps vajalikku tuge, seda väiksem on toevajadus tulevikus. Nüüd peame vaid lootma, et leiame ka loodud ametikohale inimese,“ ütles Kübar.

Alusharidusseaduse § 12 „Lapse arengu toetamine“ järgi lähtuvad lasteaiad õppe- ja kasvatustegevuse korraldamisel kaasava hariduse põhimõtetest. See tähendab, et lapsed osalevad suurema osa ajast koos teiste lastega ja oma õpetaja juhendamisel. Individuaalsetest vajadustest lähtudes pakutakse lapsele koostöös tugispetsialistide, abiõpetajate ja teiste spetsialistidega võimetekohast õpet ja vajalikku tuge. Viljandi linnavalitsus otsustas alates seaduse rakendumisest luua lasteaedadesse tugiteenuste koordinaatori ametikohad kogumahus 3,25 ametikohta.

Tugiteenuste koordineerija peamised ülesanded on:

  • lasteaiasisese meeskonnatöö korraldamine lapse arengu toetamiseks,
  • osalemine lasteaiavälises võrgustikutöös,
  • õpetajate nõustamine ja juhendamine lapse esmase toe kavandamisel,
  • vanemate nõustamine,ettepanekute tegemine pedagoogiliseks tööks ja lapse arengut toetavate meetmete rakendamiseks,
  • üleminekutoe kavandamine kooli minekul.

Lisanduvad tugiteenuste koordinaatori ametikohad:

  • Viljandi Kesklinna Lasteaeda 1 ametikoht (2 õppehoonet);
  • Viljandi Krõllipesa Lasteaed 1 ametikoht (2 õppehoonet);
  • Viljandi Männimäe Lasteaeda 0,75 ametikohta;
  • Viljandi Karlssoni Lasteaeda 0,5 ametikohta.

Tugiteenuste koordinaator on võrgustiku looja ja kooshoidja, olulised võrgustiku liikmed on lasteaedades tegutsevad tugispetsialistid. Toevajadustega laste arv kasvab Viljandi linnas 1-1,5% aastas, millega seoses tugispetsialistide töökoormus suureneb. Sellest tulenevalt otsustas Viljandi linnavalitsus luua Viljandi Laste ja Perede Tugikeskuse struktuuri täiendava tugispetsialisti ametikoha. Uus spetsialist hakkab teenindama lasteaias käivate laste arengut ja vajadusi.

Laste ja perede tugikeskuse logopeedi Taimi Luuri sõnul kasvab hariduslike erivajadustega laste arv tänapäevases digimaailmas üha kiiremini ning üha enam lapsi vajab logopeedi või eripedagoogi abi. „Viimastel aastatel oleme lasteaias soovinud panustada rohkem ennetustöösse. Väga oluline on teha koostööd peredega, et ennetada suuremate probleemide, näiteks käitumishäirete, kujunemist. Seni on tugiteenuste koordineerimise töö lasteaedades jäänud juhtkonna kanda, kes on oma põhikohustuste kõrvalt kaasanud logopeede, eripedagooge ja õpetajaid. Samas peaks tugispetsialistidele jääma otsene töö lastega, sest just see on nende arenguks määrava tähtsusega. Tugiteenuste koordinaatori roll erineb logopeedi ja eripedagoogi igapäevasest tööst, see on laiahaardelisem ning suunatud ka perede toetamisele. Kui koordineerimine on eraldi inimesel, saavad tugispetsialistid keskenduda oma põhiülesandele ehk laste toetamisele,“ rõhutas Luuri.

Linnavalitsuse haridus- ja kultuuriameti hinnangul aitab uute ametikohtade loomine tagada, et iga laps saab lasteaias õppides ja arenedes vajalikku tuge vastavalt oma individuaalsetele vajadustele.